Det känns rätt

Idag vikarierar jag på min VFU-skola. Har SO, svenska och hemkunskap idag. Tvära kast, men härligt med variation. Jag älskar ju alla ämnen. Synd att man inte kan undervisa i allt jämt. Det bästa med praktik eller arbete som vikarie är att man verkligen får vara lärare för en dag. Vissa dagar hemma eller i skolan så undrar man om man valt rätt yrkesbana (det finns ju så mycket annat spännande därute) men så fort jag hamnar i klassrummet med mina elever så slår det mig - jag har hamnat helt rätt. Jag ska vara lärare. Jag älskar kontakten med eleverna och chansen att få lära ut massa kunskap och utveckla eleverna. Det finns ingen bättre känsla än då när man ser poletten trilla ner hos en elev. Som en dag på praktiken då en niondeklassare bad mig förklara ekvationer, något som hon under tre år aldrig förstått. Men efter några minuter såg (eller kanske hörde) man hur det klickade till. Hon blev överlycklig och jag likaså. Att kunna göra skillnad och hjälpa människor i deras personliga utveckling är guld värt. Lärare är viktiga, och jag ska göra mitt bästa för att bli en riktigt duktig matte- och engelskalärare!

Nu är det dags för en kaffekopp som uppladdning för nästa lektion. Kramar på er alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0