"Written on the body"

"Written on the Body" heter romanen jag just nu studerar i engelskan. Helt fantastisk! De senaste romanerna vi läst har varit oerhört sega ("Mrs Dalloway" och "The Hours"). Inte dåliga, men fruktansvärt sega och trista. Jag var lite skeptisk inför denna också, men öppensinnad som jag är så gav jag den ändå en ärlig chans, och den är ju helt underbar! Framför allt språket är magnifikt. Vilka stilgrepp! Jag har en speciell förkärlek till allusioner, och denna bok är fylld av dessa. Massa humor och ironi också. Just the way I like it. Känns som något jag kunnat producera själv. Storyn är inget märkvärdig, men något som är mycket intressant är att berättaren och huvudpersonen är könlös, dvs man får aldrig veta om det är en man eller kvinna, vilket ger ett mycket spännande perspektiv. Det är så härligt när man återfår läslusten och blir påmind om varför man valt att undervisa i ett språkämne.

Matten går vidare i ett raskt tempo. Exponentialfunktioner och logaritmfunktioner idag, så inget nytt, men annars har denna delkurs varit fylld av nya komplexa begrepp. Högt tempo och avancerade uppgifter. Härligt! Synd om jordens träd dock. Jag gör av med cirka ett halvt kollegieblock per föreläsningsdag. Jag får ta och göra en uträkning i slutet av terminen på hur många träd jag dödat under dessa veckor - om jag vågar. Kommer bli skrämmande siffror!

Avslutningsvis får jag be pappa att uppdatera sin statistik. Idag har vi skådat ytterligare en seger för Färjestad över Frölunda. Utklassning nere i Skandinavium! Pappas dröm om att en gång gå förbi oss i totala antalet segrar kommer alltid förbli bara en dröm... Heja Färjestad! Match på torsdag mot Timrå. Jag och Jannike ska dit. Kul!

Hittade en härlig bild från inflyttningsveckan. Alla överblivna kartonger slängde vi i hallen och helt plötsligt var den full. Det blev till att bergsklättra för att nå dörren. Oh, the joy of moving! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0